Tribe of Noise: De Nederlandse radiomarkt heeft meer toekomst dan je denkt

11 OKTOBER 2010, AMSTERDAM
Op het mediapark in Hilversum vindt morgen het iMMovator Cross Media Café plaats met deelnemers uit de omroep, internet technologie en mobiele industrie. Inzet is het delen van kennis, ervaring en ideeën over de toekomst van de Nederlandse radiomarkt. Navelstaarders en pessimisten mogen thuis blijven.

"Ik zie de toekomst voor de Nederlandse radiomarkt heel positief. Sterker nog, als we morgen allemaal ons ego thuislaten en met uitgestrekte hand en open vizier het Cross Media Café inlopen kan dit wel eens het begin zijn van de meest innovatieve audiomarkt in Europa", zegt Hessel van Oorschot, oprichter van muziekplatform Tribe of Noise.

Uit de pre launch van PwC's "Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010 – 2014" vorige week blijkt dat ook de Nederlandse radiomarkt de gevolgen van de recessie voelt. De radiomarkt kromp vorig jaar met 4,6% naar 453 miljoen euro. Dit jaar ziet er gunstiger uit, omdat zowel de advertentie-inkomsten (4,1%) als de overheidsbijdragen (1,1%) licht stijgen. De advertentie-inkomsten stijgen de komende vijf jaar gemiddeld met 3,3% naar 313 miljoen euro. Daar staat tegenover dat de overheidsbijdragen gemiddeld met 4,3% teruglopen naar 150 miljoen euro waardoor de totale inkomsten per saldo gelijk blijven.

"Naast advertentie-inkomsten, is het van belang om naar optimalisatie binnen de hele keten te kijken. Waar kan de markt innoveren, kosten besparen, nieuwe verdienmodellen uitrollen en aanhaken bij andere markten die technisch misschien verder zijn maar geen content hebben om zich optimaal te profileren".

Een jaarlijks terugkerend thema waar Hessel van Oorschot zelf graag zijn tanden inzet: "In de zakelijke audiomarkt zoals achtergrondmuziek in de retail en horeca is de afgelopen 25 jaar een hardnekkig en negatief spanningsveld ontstaan tussen ondernemers en vertegenwoordigers van de muziekindustrie. Wedden dat we dat met een klein clubje mensen die openstaan voor innovatie op kunnen lossen!”

Tijdens het Cross Media Café kijken ondernemers, radiomakers en start-ups naar de markt in radio, muziek en geluid. Geïnteresseerden die aanwezig willen zijn kunnen contact opnemen met organisator iMMovator.nl

"Ik zie de toekomst voor de Nederlandse radiomarkt heel positief. Sterker nog, als we morgen allemaal ons ego thuislaten en met uitgestrekte hand en open vizier het Cross Media Café inlopen kan dit wel eens het begin zijn van de meest innovatieve audiomarkt in Europa" Hessel van Oorschot, Tribe of Noise
Over Tribe of Noise

[EN]
About Tribe of Noise
Tribe of Noise, based in the Netherlands, connects talented musicians and composers online with businesses around the world in need for great, all rights included, music. Today, Tribe of Noise represents over 10,000 artists from 144 countries. The ground breaking concept is designed to connect the creativity of talented artists with media professionals who are seeking great music for their projects. Tribe of Noise eliminates the need for music publishers, labels, and management organizations, while maintaining an easy-to-use and transparent platform that allows musicians and professionals to connect directly.

For more information, please visit Tribe of Noise at http://www.tribeofnoise.com or follow Tribe of Noise on Twitter @tribeofnoise

Hessel van Oorschot, Founder & Chief of Noise, explaining Tribe of Noise: YouTube video

[NL]
Over Tribe of Noise
Tribe of Noise is de online muziekcommunity die muzikanten helpt aansluiting te vinden bij het bedrijfsleven. Bedrijven op zoek naar rechten-inclusieve muziek voor in media projecten. Tribe of Noise vertegenwoordigd momenteel meer dan 10,000 artiesten uit 144 landen.

Meer informatie over Tribe of Noise is te vinden ophttp://www.tribeofnoise.com of volg ons op Twitter @tribeofnoise

Hessel van Oorschot, Founder & Chief of Noise, over Tribe of Noise: YouTube video