Beam lanceert het "nieuwe" digitale muziekalbum in Nederland

06 JANUARI 2011, AMSTERDAM, THE NETHERLANDS
Volgende week wordt op het Eurosonic Noorderslag congres in Groningen een compleet nieuw bestandsformaat voor muziekalbums gelanceerd: Beam. Met Beam worden muzikanten in staat gesteld om naast muziek, actuele informatie uit te wisselen met fans.

"Muzikanten zijn echte storytellers en dus vormen het afnemende verkoopsucces van fysieke muziekalbums en de toenemende populariteit van losse digitale nummers een uitdaging", schetst Hessel van Oorschot van Tribe of Noise, de agent voor Beam in Nederland.

Digitale muziekdistributeurs zoals iTunes en Spotify hebben aangetoond dat consumenten bereid zijn te betalen voor digitaal gemak, losse nummers en voor maandelijkse toegang tot een grote muziekcollectie. Wat aan deze digitale diensten ontbreekt is een samenhangend verhaal (het album) in combinatie met het grotere plaatje (alles rondom de artiest, band of muziek). Hier biedt Beam een oplossing.

"Toen wij een preview te zien kregen van het Beam album en de Beam App waren we direct enthousiast", vertelt Frank Satink van Goomah Music en onder andere manager van Tommy Ebben. "Tommy Ebben & The Small Town Villains is de eerste Nederlandse band met een Beam album en daar zijn we trots op. Dit wordt voor Tommy maar ook voor ons een ontdekkingsreis in het digitaal uitdragen van een mooi verhaal en het verder uitbouwen van online interactie met onze fans".

In het eerste Beam album (Dreamless Slumbers) van Tommy Ebben & The Small Town Villains zit de eerste maanden al direct een leuke extra: een prijsvraag waarmee je een huiskamerconcert kan winnen!

"Even terugkomend op geld verdienen met muziekalbums. Alle opbrengsten van het Beam album zijn voor de artiest of andere rechthebbenden. Wij vragen alleen een initiële vaste vergoeding voor het omzetten naar het nieuwe digitale bestandsformaat", voegt Hessel toe. "In Griekenland, waar Beam al gelanceerd is, krijgen lokale artiesten inkomsten uit het verkopen van hun Beam unlock codes tijdens optredens of van merken die de Beam albums inzetten als relatiegeschenk".

Over Beam

Beam, ontwikkeld door TMC Publishing, is een beveiligd en zelf te beheren digitaal bestandsformaat.

Via "unlock codes" krijgt de consument in een gebruiksvriendelijke app toegang tot het muziekalbum verrijkt met actuele informatie, aanbiedingen, exclusieve uitnodigingen, pre-releases van muziek en videoclips. Ook zijn er koppelingen mogelijk naar alle social media platformen als Twitter, Facebook, MySpace etc. Kortom alle informatie die de artiest graag deelt met fans.

Het Beam album is hierdoor een dynamisch platform geworden waar fans speciale aandacht krijgen van de artiest maar zeker zo belangrijk, waar de artiest de aandacht krijgt van fans.

Elke campagne, elke serie unlock codes die de artiest in een paar minuten zelf aan kan maken en al dan niet tegen betaling kan distribueren brengt het verhaal, de artiest en de fans dichter bij elkaar.

De kracht van Beam is het vandaag unlocken van een album maar nu en in de toekomst, elke keer als je het album afspeelt, de meest actuele informatie op je scherm zien. Dus de muziek blijft maar het verhaal evolueert.

"Even terugkomend op geld verdienen met muziekalbums. Alle opbrengsten van het Beam album zijn voor de artiest of andere rechthebbenden. Wij vragen alleen een initiële vaste vergoeding voor het omzetten naar het nieuwe digitale bestandsformaat" Hessel van Oorschot van Tribe of Noise, de agent voor Beam in Nederland
"Tommy Ebben & The Small Town Villains is de eerste Nederlandse band met een Beam album en daar zijn we trots op. Dit wordt voor Tommy maar ook voor ons een ontdekkingsreis in het digitaal uitdragen van een mooi verhaal en het verder uitbouwen van online interactie met onze fans" Frank Satink van Goomah Music en onder andere manager van Tommy Ebben
Over Tribe of Noise

[EN]
About Tribe of Noise
Tribe of Noise, based in the Netherlands, connects talented musicians and composers online with businesses around the world in need for great, all rights included, music. Today, Tribe of Noise represents over 10,000 artists from 144 countries. The ground breaking concept is designed to connect the creativity of talented artists with media professionals who are seeking great music for their projects. Tribe of Noise eliminates the need for music publishers, labels, and management organizations, while maintaining an easy-to-use and transparent platform that allows musicians and professionals to connect directly.

For more information, please visit Tribe of Noise at http://www.tribeofnoise.com or follow Tribe of Noise on Twitter @tribeofnoise

Hessel van Oorschot, Founder & Chief of Noise, explaining Tribe of Noise: YouTube video

[NL]
Over Tribe of Noise
Tribe of Noise is de online muziekcommunity die muzikanten helpt aansluiting te vinden bij het bedrijfsleven. Bedrijven op zoek naar rechten-inclusieve muziek voor in media projecten. Tribe of Noise vertegenwoordigd momenteel meer dan 10,000 artiesten uit 144 landen.

Meer informatie over Tribe of Noise is te vinden ophttp://www.tribeofnoise.com of volg ons op Twitter @tribeofnoise

Hessel van Oorschot, Founder & Chief of Noise, over Tribe of Noise: YouTube video